سبد خرید
0
No products in the cart.

امیرعلی سردار افخمی (معمار) درگذشت

امیرعلی سردار افخمی از معماران پیشرو و برجسته ایرانی به علت کهولت سن در ۹۱ سالگی در فرانسه درگذشت.

امیرمسعود انوشفر (معمار) خبر درگذشت این هنرمند فقید را تایید کرد.

 

امیرعلی سردار افخمی که بود؟

علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از أخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد تا اینکه به دلیل اختلاف با هوشنگ سیحون (ریاست وقت دانشکده معماری) کار تدریس را رها کرد و منحصراً به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردار افخمی» پرداخت.

سردار افخمی کمی قبل از انقلاب به دلیل مسائل خانوادگی، ایران را مجدداً به مقصد فرانسه ترک نمود ولی پس از خروج از ایران همانند بسیاری از معماران قبل از انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی غرب علیه حکومت جدید به ایران بازنگشت و درخواست وزارت مسکن و شهرسازی در دهه هفتاد برای اجرای ساختمان جدید مجلس که توسط خود وی در پیش از انقلاب طراحی شده بود را نیز رد کرد.

از جمله آثار مهم سردار افخمی می‌توان به ساختمان تئاتر شهر تهران، آرام‌گاه صادق‌ هدایت در پاریس و ساختمان کنونی مجلس که در سال ۱۳۵۵ طراحی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۷۶ تا  ۱۳۸۰ اجرایی شد، اشاره کرد.

همچنین:

  • خانه کودکان بی‌سرپرست تهران 
  • ساختمان شیروانی پارک نیاوران 
  • هتل ماریوت تهران
  • هتل اسنوبِرد ایروان
  • ساختمان تالار دانشگاه صنعتی اصفهان

 

ارسال دیدگاه
توسط
تومان