سبد خرید
0
No products in the cart.

ثبت ملی شش اثر با ارزش کشف شده

گروه استان ها – رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز ضمن اشاره به پایان فاز نخست مرمت مناره مسجد جامع این شهرستان گفت: شش اثر شش هزار ساله کشف‌ شده در محوطه تاریخی اریسمان نطنز ثبت ملی شد.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم در نطنز ، ضمن اشاره به ثبت ملی شش اثر با ارزش کشف شده از محوطه باستانی اریسمان اظهار داشت: شش اثر منقول ارزشمند فرهنگی  و تاریخی شامل کاسه سفالی، جام سفالی، کاسه پایه‌دار سفالی، لیوان سفالی، مهر سنگی استوانه‌ای و خمره تدفین مربوط به محوطه باستانی اریسمان در فهرست ملی ثبت شد.

وی تاکید کرد: هفته گذشته ثبت ملی شش اثر منقول فرهنگی‌ و تاریخی اصفهان توسط علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عباس رضایی استاندار اصفهان اعلام شد، این آثار دارای ارزش دینی و هنری بالا و گره چینی و منبت هستند که گویای نبوغ ایرانیان در بیش از یک هزار سال گذشته در تلفیق هنر با دین است.

یزدانهمر با اشاره به اینکه قدمت اشیای تاریخی محوطه باستانی اریسمان به حدود شش سال هزار سال گذشته بر می‌گردد، تصریح کرد: در این محوطه تاریخی آثاری از شش هزار سال گذشته تا دوره ساسانی و دو هزار سال گذشته کشف شده است.

وی افزود: اشیای ثبت شده در فهرست ملی کشور شامل کوزه‌های سفالی، گور خمره های تدفین به همراه استخوان مربوط به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد در اریسمان و تعدادی ظرف سفالی کوزه، ابزارهای مفرغی مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به محوطه باستانی میلاجرد است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز بیان کرد: در حال حاضر تعداد  ۲۰۰ قطعه اشیاء تاریخی مربوط به محوطه‌های باستانی اریسمان از دوره هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد و میلاجرد مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد در موزه باستان‌شناسی نطنز قرار دارند.

یزدانهمر در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های کارشناسان واحد ثبت آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز و با همکاری اداره کل استان اصفهان تعداد شش پرونده مربوط به اشیا تاریخی ارزشمندی که از کاوش‌های محوطه باستانی اریسمان در سنوات گذشته کشف شده بود تدوین و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در اواخر اسفندماه سال گذشته توسط کارشناسان وزارتخانه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تأیید شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: شش اثری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید شامل خمره تدفینی، کاسه سفالی منقوش، جام سفالین، کاسه پایه‌دار، لیوان سفالین منقوش و مُهر استوانه سنگی نقش برجسته مربوط به دوره کالکلولیتیک یعنی هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد است که دارای قدمتی حدود پنج الی شش هزار ساله هستند.

وی افزود: این شش اثر تاریخی و سایر اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان هم اکنون در موزه باستان‌شناسی نطنز واقع در خانه تاریخی باقری‌ها که به عنوان نخستین و مهمترین موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان به شمار می‌آید نگهداری می‌شود که این موزه با توجه به قرارگیری در کنار مسجد جامع نطنز و نگهداری اشیای ارزشمند مکشوفه از محوطه‌های باستانی میلاجرد و اریسمان در آن سالانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار می‌گیرد.

یزدانهمر از اتمام  فاز نخست مرمت و استحکام بخشی مناره مسجد جامع  تاریخی نطنز نیز خبر داد و گفت: بخشی از بدنه مقرنس جبهه شمالی مناره مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد یکی از شاهکارهای هنری قرن هفتم هجری قمری یا همان عصر ایلخانی که براثر بارش‌های شدید باران و تگرگ در اواخر سال گذشته آسیب دیده بود، با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز پس از بررسی تیم کارشناسان مجرب و متعهد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و تخصیص اعتبار به میزان لازم  ابتدا طرح مرمت مناره تدوین و در سال جاری مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: پس از تهیه طرح با اجرای داربست فلزی با ارتفاع حدود ۳۷ متر یکی از معماران برجسته و متبحر استان استاد مهدی زراعت مرمت بخشی از بدنه مقرنس مناره را آغاز کرد و هم اکنون اجرای این پروژه که بسیار حساس و حائز اهمیت بوده با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در مرحله پایانی قرار دارد.

یزدانهمر تاکید کرد: احداث مناره مجموعه مسجد جامع نطنز بر اساس کتیبه‌ای که به صورت کاشی نوشته پای منار منصوب شده در سال ۷۲۵ قمری آغاز شده ‌است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز گفت: کاشی‌های مناره به تدریج فرو می‌ریخت و هر سال آسیب بیشتری می‌دید که آخرین بار در سال ۱۳۷۲ مورد مرمت قرار گرفت؛ مناره بلند و زیبایی که به خاطر سبک جالب و تزئینات کاشی‌کاری مقرنس و تلفیق آجر و کاشی همراه با نام محمد(ص) و اسما الهی دور تا دور مناره منقوش شده به ویژه کتیبه پهن و فیروزه‌ای در ساقه‌ آن نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

 

منبع: خبر گزاری تسنیم

ارسال دیدگاه
توسط
تومان