سبد خرید
0
No products in the cart.

جاذبه گردشگری ناشناخه ایران

جاذبه گردشگری ناشناخته ایران (سرزمینی ‌که نمی‌شناسیم)

شیراز را به تخت‌جمشید و حافظیه و شاهچراغش می‌شناسیم، یزد را به بادگیرهای سرو مانندش، اصفهان را به زنده‌رود کم‌آبش، به میدان نقش جهان دود گرفته و به چهل‌ستون شگفتش و تبریز را هم به بازار رویایی‌اش؛ اما بسیاری از دیدنی‌های این شهرها پشت شهرت این جاذبه‌ها پنهان شده‌ است. این جاذبه‌ها گاهی آنقدر شگفت‌ است که نه‌تنها با جاذبه‌های مشهور آن قدرت برابری دارد، بلکه بسیاری از آنها کهن‌تر و عظیم‌تر و زیباتر هستند.  این هفته به سراغ ۱۰ جاذبه گردشگری در ایران رفته‌ایم که تنها به این دلیل که مشهور نیستند، دیده نشده‌اند.

 

برج قربان؛ مهد تمدن

همدان شهر کهن و افسانه‌ای، با سابقه درخشان و فرهنگ غنی خود از همان آغاز، مهد تمدن، علم و هنر و حکمت و عرفان بوده اما این شهر مانند دیگر شهرهای ایران دارای جاذبه‌های بسیاری است که یکی از این جاذبه‌های ناشناخته برج قربان در محله زندی‌ها نزدیک دبیرستان ابن سیناست. این بنا از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی‌ شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده و روی طاق سردابه این برج سنگ‌نوشته‌ای وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۰۰۹ هـ.ق می‌رسد. بعد از دیدن این برج می‌توانید با تله‌کابین بالاتر رفته و از میدان میسان گذشته و از آبشار و کتیبه‌هایی که نشان از فرهنگ و تمدن ایران دارد هم دیدن کنید.

 

 

 

شهر سی‌سخت؛ نگین دنا

در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج در دامان طبیعتی شگفت‌انگیز، تابلویی زیبا از نقاشی آفرینش را مشاهده می‌کنید که مسحور و مجذوب آن می‌شوید. اینجا سی‌سخت یکی از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران است. آبشارها، چشمه‌ها، کوه‌ها و دریاچه‌هایی که شاید در هیچ جای دنیا نمونه آن را هم نیز ندیده باشید. منطقه‌ای با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی شگفت‌انگیز که مسافران نوروزی و گردشگران را مبهوت خود می‌کند.

آبشارهای خروشان مانند آبشار ناری و کوه‌گل که از جمله مهم‌ترین آبشارهای سی‌سخت است. بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در سی‌سخت قرار دارد که به چشمه «میشی» معروف است که در پایین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن زمین‌های زراعی ده بزرگ سی‌سخت را آبیاری می‌کند. چشمه سردو، چشمه تاگی و چشمه طوف مشرف بر شهر توریستی سی‌سخت هستند.

این چشمه‌ها در مسیر صعود به قله دنا قرار دارند و در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک هستند.از آنجا که سی‌سخت در دامنه دنا از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است، اطراف آن را کوه‌هایی زیبا از جنگل بلوط با پوشش خاص طبیعی فرا‌گرفته است. پس فراموش نکنید بعد از خواندن فهرست ۱۰تایی‌های ما نوروز را در زیباترین و ناشناخته‌ترین نقاط ایران سپری کنید.

 

کردخورد ؛ تالاب‌ زیبایی‌

تالاب کردخورد که آق‌گل نیز نامیده می‌شود در نزدیکی روستایی به همین نام و در جنوب دشت نهاوند قرار گرفته است. پوشش گیاهی خاص و زیبای این تالاب به همراه وجود کوهی به نام کت در کنار آن چهره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز از طبیعت را به‌نمایش گذاشته و منظره‌ای بی‌نظیر را در برابر چشمان هر رهگذری ترسیم می‌کند. در کنار پوشش گیاهی ویژه منطقه، این تالاب زیستگاه پرندگان زیبایی هم هست که روح زندگی به آن بخشیده‌اند، پرندگان مهاجری نظیر فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب‌چلیک، گونه‌های مختلف اردک، غاز و کاکایی در این تالاب زندگی می‌کنند. اگر دوست دارید یکی از کم‌نظیرترین و زیباترین منظره‌های طبیعی غرب ایران را به تماشا بنشینید، به شما توصیه می‌کنیم در پایان زمستان و آغاز بهار به این شهر سفر کنید و دیدن تالاب کردخورد را نیز از یاد نبرید.

دوستداران بناهای تاریخی و هنری در سفر به نهاوند می‌توانند آثار مورد علاقه خود را بازدید کنند، زیرا این شهر از حیث داشتن آثار باستانی بسیار غنی بوده و شما می‌توانید با در دست‌داشتن فهرست بناهای مهم در نهاوند به بازدید از آنها بپردازید و از سفر خود لذت ببرید.

 

 

سِرو؛ مرز زیبایی

شهر سرو در ۵۵ کیلومتری و در شمال غربی شهر ارومیه قرار گرفته ‌است. سرو شهری مرزی است و حالتی گمرکی و ترانزیتی دارد. سرو به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی کوه‌های بلند مرزی دارای آب و هوایی سردسیر و کوهستانی است و منطقه‌ای بکر و زیبا به حساب می‌آید. مرز سرو یکی از دروازه‌های کشور ترکیه هم هست. در مسیر منتهی به مرز تک مغازه‌هایی دیده می‌شود که به آن بازارچه مرزی می‌گویند، اما بازارچه مرزی اصلی روبه‌روی پمپ بنزین در همان نزدیکی است که از ۲ قسمت تشکیل شده که سمت چپ آن مخصوص کفش و سمت راست این بازارچه ویژه لباس است. علاوه بر دیدن این منطقه زیبا و پردرخت می‌توانید خریدهای عید را نیز از این بازار انجام دهید.

سُنقر؛‌ مرغی‌ شکاری

شهر سنقر در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد. در حال‌ حاضر سنقر از نواحی‌ جالب‌ توجه‌ و زیبای‌ استان‌ کرمانشاه‌ است‌ که‌ در جلگه‌ هموار و زیبایی‌ واقع‌ شده‌ و اطراف‌ آن‌ را رودخانه‌، سبزه‌زار، باغات‌ و بیشه‌زار فراگرفته است. همچنین قله‌ کوه‌های آن تا اواخر تابستان از برف‌ می‌درخشد و از جهات طبیعی دارای‌ ارزش‌های جهانگردی است و بومیان این منطقه می‌گویند در دوران سلجوقیان این شهر دارای مرغی شکاری به‌نام سنقر بوده که فقط در این شهر وجود داشته و در هیچ جای ایران این گونه وجود نداشته است. به همین دلیل نام این شهر را سنقر گذاشته‌اند. سنقر از شمال‌ به شهرستان ‌قروه، از شمال‌شرقی‌ به ‌شهرستان سنندج، از شرق به شهرستان اسدآباد و از جنوب‌ و ‌جنوب شرقی به شهرستان کرمانشاه محدود می‌شود. غارهای آوازکبوتر در جاده سنقر ـ کرمانشاه، قلعه بزه‌رود در روستای بزه‌رود و گور دخمه دربند در سنقر از جمله مکان‌های تاریخی و دیدنی شهرستان سنقر به شمار می‌آیند. اما بد نیست در این میان سری به سراب سنقر ـ که در ۵ کیلومتری جاده سنقر به کرمانشاه و در مجاور روستای تازه‌آباد قرار دارد ـ بزنید. آب این سراب دیدنی از زیر کوه سراب به سرعت و با فشار به صورت فواره بیرون می‌ریزد و در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها سرد است. آب گوارای این سراب، آب آشامیدنی روستاهای اطراف را تامین می‌کند و سپس به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

غار کَلماکره؛ ششمین گنجینه بزرگ جهان

استان لرستان نیز یکی دیگر از استان‌هایی است که در فهرست ۱۰ تایی ما قرار گرفته است.

این استان جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که می‌توان از جمله آنها به آبشار آب سفید، آبشار بیشه، پل شکسته و پل کشکان، دریاچه شط تمی و غار کوگان اشاره کرد که شاید بسیاری از این نقاط زیبا را دیده باشید اما این بار غاری زیبا که از دیدها پنهان شده است مسافران نوروزی را به سمت خود می‌کشاند.

غار کلماکره در شرق یکی از آخرین کوه‌های شهرستان پلدختر قرار گرفته است. پیشانی غار ۵‌/‌۱ متر جلوتر از پایین دهانه آن است و به همین دلیل این غار از دیدها پنهان است. اما در سال‌هایی نه چندان دور چوپانی این غار را پیدا کرد و توانست ششمین گنجینه بزرگ جهان را از آن ایران کند که بسیاری از اشیای به جای مانده از دوره هخامنشیان (که در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود) از این غار شگفت‌انگیز بیرون آمده است.

کَهَک و وشنوه؛ تاریخ به روایت غار

علاوه بر دیدن و خرید از بازار سنتی قم که به محض ورود به شهر بوی عطر آن به مشام می‌رسد و سال‌هاست میزبان مسافرانی است که سوهان و مهر و سجاده می‌خرند سری هم به دریاچه نمک بزنید که زیبایی مسحورکننده‌ای دارد. این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع شده و فقط زمستان‌ها آب دارد. حضور ورقه‌های نمک و برداشت آن که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می‌شود، زیبایی خاص خود را دارد. دریاچه حوض سلطان نیز یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های این شهر است. اما زیباترین نقطه قم در ۶۰ کیلومتری این شهر در کوه اردهال است که ۴ غار در این نقطه وجود دارد که در داخل یکی از آنها به نام غار وشنوه منبع عظیمی از آب یافت می‌شود. این آب از شکاف کوه سرازیر شده و به صورت چشمه فوران می‌کند. همچنین شهر کهـک از ۳ سمت مشرف به ارتفاعات است و دره زیدان در شرق آن قرار دارد. این شهر دارای آب و هوایی معتدل است. حضور امامزاده زینب خاتون(ع)، خانه ملاصدرا و غار معروف کهک عامل مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه است. غار کهک در ۳۰ کیلومتری قم قرار دارد که توصیه می‌کنیم دیدن آن را از دست ندهید.

 

روستای کِشه؛ روستای مساجد

روستای کشه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز و۱۰۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. روستای کشه با رشته‌کوه‌های فراوانش که معروف‌ترین آن کوه کرکس است، آب و هوایی کوهستانی دارد. کشه از زیباترین روستاهای ایران است که باغ‌های فراوانش هنوز نتوانسته‌ است آن طور که باید و شاید این روستا را بشناساند.

کشه دارای ۱۹محله به نام‌های خاک سفید، هنویه، در حسینیه، در گاراژ، باغلا، پریار، ورتخته، اسبر، پاکمر، ماهیه، روی قلعه، در حمام، الله‌آباد، گهر، کربلایی‌علی، باغناره، مارچون، لاجه و سرچشمه بوده که دیدن این محله‌ها خالی از لطف نیست. همچنین مساجد زیبای این روستا حال و هوایی دیگر به کشه داده است.

طارم؛ هندوستان ایران

طارم یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که در شمال این استان قرار گرفته است. عبور رودخانه عظیم قزل‌‌اوزن و ریزابه‌های متعدد آن از منطقه طارم، باعث آبادانی و رشد کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است. وجود کهنسال‌ترین درختان استان زنجان در این شهر به همراه آثار طبیعی و جاذبه‌های تاریخی، استعداد جهانگردی ویژه‌ای به این منطقه داده است. قسمتی از دریاچه سد سفید رود که در شهر طارم واقع شده، دامنه ارتفاعات، جنگل‌ها، چشمه آب‌معدنی الله‌بلاغی، غار خرمنه‌سر، روستای تشویر، روستای شاه‌نشین و دیگر روستاهای ییلاقی با آب و هوای مناسب، چشم‌انداز باغ‌ها و کشتزارهای برنج که زنجان را هندوستان ایران کرده است، همگی از جاذبه‌های طارم است که به همراه سکوت و آرامش دلپذیر، مقدمات استراحت کم‌نظیر و دلچسبی را برای مسافران نوروزی فراهم می‌کند. همچنین قلعه شمیران، قلعه سانسیز، بنای امامزاده حیدر، بنای امامزادگان عوف و هاشم(ع)، چهار طاقی‌های طارم، آتشکده تشویر، آتشکده الزین و آتشکده پیرچم از جمله بناهای ارزشمند و دیدنی شهرستان طارم هستند که در کنار طبیعت زیبا و منحصر به فرد منطقه ارزش‌های توریستی و تفرجگاهی طارم را نشان می‌دهد.

نکارمن‌؛ شهر رودها و چشمه‌ها

نکارمن یکی از روستاهای شهرستان شاهرود است. این روستا در دهستان خرقان در بخش بسطام قرار گرفته است. روستای نکارمن یا نوکارمن در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود و قبل از مجن واقع است. پس از طی ۱۳ کیلومتر در جاده شاهرود به مجن، وارد جاده فرعی روستای نکارمن می‌شویم که در ادامه این مسیر و در دامنه کوه شاهوار، آبشار کوچک و زیبای آن نشانه‌ای برای صعود کوهنوردان به حساب می‌آید. روستای نکارمن و روستای تاش، از مسیرهای اصلی صعود به‌قله شاهوار است. رودخانه فصلی نکارمن به طول ۱۵ کیلومتر از دامنه‌های جنوبی رشته کوه شاهوار و از چشمه‌های زلال آن منشا می‌گیرد و در ادامه به رودخانه تاش می‌پیوندد. این رودخانه در فصول گرم سال خشک می‌شود. همچنین مناطق زیبایی مانند قطار زرشک و چشمه هفت‌رنگ فرحزاد نیز از دیدنی‌های نکارمن به حساب می‌آید. این محل یکی از جاذبه‌های شهر شاهرود است که تنها برای افراد بومی آنجا شناخته شده است. این محل بکر یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند گردشگران را شگفت‌زده کند.

 

 

منبع : بیتوته

ارسال دیدگاه
توسط
تومان