سرویس تجسمی هنرآنلاین: عباس معیری از مطرح‌ترین نگارگران ایرانی متولد ۱۳۱۸ در شهر رشت بود. او دیپلم خود را در سال ۱۹۶۰ در مدرسه هنرهای زیبای تهران گرفت و از سال ۱۹۷۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و سه سال بعد از دریافت جایزه معتبر نیس، در میان فرانسویان شناخته شد و نامش در دانشنامه هنرهای زیبا این کشور به ثبت رسید. او را جدا از ایرانی بودن به عنوان هنرمند فرانسوی هم می‌شناسند. همچنین تابلوهایی از او توسط موزه لوور خریداری شده است.

وی نقاش، مینیاتوریست ‌مجسمه‌ساز مطرحی است که نمایشگاه گروهی آثار او در ایران، فرانسه و دیگر کشورها برپا شده است. از این هنرمند تنها در سال ۱۳۵۶ نمایشگاه انفرادی در ایران برپا شد و پس از آن در سال ۱۳۹۷ پس از ۴۱ سال نمایشگاه مرور آثار او شامل مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری و اسناد و تصاویری از فعالیت‌های ایشان در سینما و تئاتر در سال‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی به نمایش درآمد.

وی بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ جوایز بسیاری برای آثارش دریافت کرد که بسیار از آن را در فرانسه بدست آورد. آثار عباس معیری گویای ایرانی بودن اوست. وی برای بیان این وجود ایرانی، ابزارهای متفاوتی را در اختیار گرفته است. با نگاهی به بیوگرافی هنرمند درمی‌یابیم نقاشی رسانه‌ اصلی اوست، ولی او به نقاشی بسنده نمی‌کند. گاهی اوقات شعر و سازش را به مدد می‌گیرد و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی برای بیان هنری خود به کار گرفته است.

 

منبع: هنر آنلاین