سبد خرید
0
No products in the cart.

معماری و هوش مصنوعی

معماری و هوش مصنوعی (به انگلیسی: Architecture and Artificial Intelligence) فرایندی است که از توانایی الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق استفاده می گردد تا داده های معماری را تحلیل، شبیه سازی، مدل سازی و بهینه سازی نماید. در واقع هوش مصنوعی در معماری کاربردی جهت افزایش سرعت، دقت و کارایی را به همراه دارد

 

هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی اساساً رویکردی بر پایه داده های آماری در معماری است. فرضیات هوش مصنوعی قوانین آماری را با محاسبات کامپیوتری ترکیب کرده  که این روش می‌تواند بسیاری از نقص های معماری پارامتریک را بر طرف سازد. هوش مصنوعی به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا پارامتر ها را از اطلاعاتی که از داده ها جمع آوری گردیده و یا به وسیله فرد استفاده کننده وارد شده ایجاد نماید. حرکت از دنیای اکتشافی(تصمیم گیری بر اساس قوانین) به دنیایی ارقام(تصمیم گیری بر اساس احتمال) گام بسیار بلندی است.

نفوذ هوش مصنوعی در حوزه معماری  توسط تعداد اندکی از  تئوریسین ها از گذشته پیش بینی گشته بود، کسانی که پتانسیل هوش مصنوعی را برای طراحی های معماری دریافتند، البته بسیار با فاصله از الگوریتم های هوشمند. طراحی الگوریتم های هوشمند در ابتدای دهه ۸۰ میلادی مجدداً مورد توجه واقع  گردید.

 

تاریخچه هوش مصنوعی در معماری

معماری مدولار، طراحی محاسباتی، معماری پارامتریک و در نهایت هوش مصنوعی ۴ قدم فوق‌العاده پر جزئیات و پیچیده اما کم سرعت در تحول و گذار معماری است. ورای پیش زمینه تاریخی این تغییرات قابی برای تغییرات رادیکالی در راستای بهبود درک معماری است. داده ها و تحلیل های آنها می‌تواند موجب آگاهی و پی بردن بهتر به فضاهای طراحی شده گردیده و همچنین در پیش بینی نیاز و تجهیز فضاها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی در معماری برای انواع فرایندها استفاده می گردد، این فرایندها شامل؛ پژوهش، طراحی، نظارت و اجرای ساختمان ها می باشد. در واقع هوش مصنوعی در قالب نرم‌افزارهای تحلیلی و ربات های هوشمند در معماری ظاهر می گردد.

هدف دیگر توسعه هوش مصنوعی در معماری ایجاد “سامانه معماری و هوش مصنوعی” در جهان می باشد.

 

منبع: ویکی پدیا

ارسال دیدگاه
توسط
تومان