سبد خرید
0
No products in the cart.

گرایشات رشته معماری

در این قسمت به بررسی گرایشات رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می پردازیم:

 

گرایشات معماری در دوره ی کارشناسی ارشد

– در مجموعه معماری:

 معماری-معماری، معماری منظر، معماری داخلی، معماری اسلامی، مطالعات معماری ایران، بازسازی پس از سانحه.

– در مجموعه مدیریت پروژه و ساخت:

مدیریت پروژه، تکنولوژی معماری، انرژی معماری.

– در مجموعه شهرسازی:

طراحی شهری، برنامه ریزی شهری.

 

گرایشات معماری در دوره دکتری

فناوری معماری، معماری اسلامی، معماری منظر

 

 

  • معماری- معماری

هدف اصلی این گرایش خلق فضا برای زندگی بهتر انسان ها است، محیطی که ضمن کاربردی و مفید بودن دارای کیفیت بصری و حسی هم هست.

 

  • معماری منظر

این گرایش به طراحی و زیباسازی فضاهای بیرونی و حفظ تعادل محیط از لحاظ حسی و بصری و عملکردی می پردازد.

 

  • معماری داخلی

یکی از محبوب ترین رشته ها بین افراد جامعه است. تمرکز این رشته بر روی طراحی داخلی فضاها و تکنیک های ساخت در مقیاس کوچک به جهت بالا بردن کیفیت زندگی است.

 

  • معماری اسلامی

در این رشته شما باید به اسلام و آموزه های اسلامی را به خوبی آشنا باشید تا فضاهایی هماهنگ با معماری و سنت اسلامی خلق کنید. در این رشته شما نیازمند قدرت تجزیه و تحلیل بالا هستید، شما باید بتوانید تمام عناصر معماری اسلامی را تحلیل کنید و فلسفه هر کدام از این عناصر را به خوبی بشناسید.

 

  • مطالعات معماری ایران

مطالعات معماری ایران از آن دسته از رشته هایی است که بیشتر به مباحث نظری و فلسفی معماری می پردازد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند از کارهای طراحی تا حدودی فاصله می گیرند و به کارهای پژوهشی نزدیک تر می شوند. دروس این رشته بیشتر در حوزه تاریخ معماری و فلسفه معماری ایران می باشد.

 

  • بازسازی پس از سانحه

متخصص این رشته باید با روند صنعتی سازی و سیستم های ساخت و ساز سریع آشنا باشد تا بتواند در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در کمترین زمان بیشترین بهره را برای بازسازی مکان سانحه ببرد.

 

  • مدیریت پروژه و ساخت

مدیریت پروژه و ساخت ترکیبی از مهندسی و مدییت است که برای مدیریت و نظارت و طراحی پروژه ها در نظر گرفته شده است. این رشته تلفیقی از رشته های مهندسی عمران، صنایع و مدیریت است و به معنای بهتر تلفیقی از علم، هنر و فن می باشد.

 

  • تکنولوژی معماری

هدف این رشته تربیت متخصصانی است که ضمن آشنایی با اصول و مبانی طراحی معماری از مسائل فنی ساختمان، علوم ساختمانی و فناوری‌های امروز جهان بخوبی مطلع بوده، قادر باشند در طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی بعنوان صاحبنظرانی که در مسائل معماری و نیز اصول فنی ساختمان از دانش و آگاهی لازم برخوردار می‌باشند نقش طراح، هماهنگ کننده و هدایت کننده فعالیت‌ها را به‎خوبی ایفا نمایند.

 

  • انرژی معماری

جزو آن  رشته هاست که باید متخصص آن ضمن شناختن عناصر معماری سنتی که نمونه تمام عیار بهینه سازی در مصرف انرژی است سیستم های روز را  که در زمینه کاهش تلفات انرژی است بشناسد . این گرایش جزو یکی از گرایشات بین المللی است زیرا که بحث بهینه سازی در مصرف انرژی و حذف پسماند ها و کنترل آلودگی های محیطی در جهان مطرح است و می توان از آن به عنوان یکی از گرایش های نو ظهور در معماری ایران نام برد.

 

  • طراحی شهری

به طور خلاصه این گرایش نحوه طراحی فضاهای شهری و نحوه قرار گرفتن ساختمان ها در یک مجموعه و روابط حاکم بر شکل گیری ساختمان های شهری را مورد بررسی قرار می دهد.

 

  • برنامه ریزی شهری و منطقه ای

فعالیت های گرایش برنامه ریزی شهری عموماً در خصوص تهیه طرح های جامع و یا تفصیلی شهرها و تهیه طرح های توسعه شهر ها در راستای اهداف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و یا منطقه می باشد. زمینه های کاری این گرایش مشابه گرایش طراحی شهری است.

 

  • رشته فناوری معماری

 در ادامه دروس حوزه فن ساختمان در برنامه آموزشی مهندسی معماری فراهم کننده شرایط لازم برای افزایش دانش و مهارت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی معماری و مهندسی عمران در زمینه مسائل فنی ساختمان و تلفیق دو مقوله معماری و مهندسی عمران با یکدیگر به عنوان یک تخصص میان رشته ای می باشد. رشته فناوری معماری دارای ۲ گرایش معماری بیونیک و معماری دیجیتال می باشد.

ارسال دیدگاه
توسط
تومان