سبد خرید
0
No products in the cart.

افزایش ۲.۹ برابری ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت یازدهم

  • با افتتاح طرح‌های آبی و تولید برق تجدیدپذیر در استان اصفهان محقق شد؛

افزایش ۲.۹ برابری  ظرفیت انری های تجدید پذیر در دولت یازدهم

هاتف فرج اللهی:

عصر اقتصاد: آخر هفته گذشته استان اصفهان  شاهد افتتاح چند پروژه مختلف در حوزه آب و برق توسط وزارت نیرو بود. افتتاح هایی مانند نیروگاه برق تجدید پذیر و شبکه فاضلاب در شهر های مختلف استان که خبر از ارتقا فعالیت های وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید می دهد. ایران که تا کنون با وجود ظرفیت های بالای تولید برق از انرژی های تجدید پذیر، استفاده قابل توجهی از این منابع نبرده است، در پی این موضوع است که با جذب سرمایه گذاری مناسب و خرید تضمینی برق تولید شده از این منابع، میزان بهره برداری را در این حوزه افزایش دهد.

از این جمله می توان به افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی جرقویه اصفهان به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور که با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید اشاره کرد.

این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات برق ، صبح پنجشنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو و رسول زرگرپور استاندار اصفهان  و جمعی از مدیران ارشد وزارت نیرو در بخش جرقویه سفلی (واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان) به بهره برداری رسید.

این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری شرکت برق و انرژی غدیر و با مشارکت شرکت یونانی متکا (Metka ) با هزینه ای بیش از ۵۵ میلیارد تومان در مدت هفت ماه احداث و به بهره برداری رسید. این نیروگاه از ۳۹ هزار پنل خورشیدی با ابعاد ۶۵.۱ در ۹۸ سانتی متر تشکیل شده که در مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار نصب شده است.

تولید برق این نیروگاه با خط اختصاصی به طول ۵.۳ کیلومتر به پست ۶۳ کیلو ولت جرقویه متصل شده و با عقد قراردادی ۲۰ ساله کل برق تولیدی این مجموعه به سازمان انرژی های نو (سانا) بصورت تضمینی فروخته شده است. گفته می شود در ساخت نیروگاه یاد شده، ۳۰ درصد از توان و تولید داخلی استفاده شده و قرار است در طرح توسعه آن از ظرفیت های داخلی بیشتری استفاده شود.

گفتنی است برای ساخت سایر نیروگاه های خورشیدی کشور از پنل های ثابت استفاده شده اما نیروگاه خورشیدی جرقویه اصفهان با سیستم های ردیابی خورشیدی بصورت تک مرحله ای ساخته شده است، بر این اساس صفحات خورشیدی این نیروگاه به صورت خودکار اشعه خورشیدی  را ردیابی می کنند و بسوی خورشید تغییر جهت می دهند اما در سایر نیروگاه تغییر جهت این صفحات باید توسط دست انجام شود. آخرین نیروگاه بزرگ خورشیدی کشور نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس همدان بود که بهمن ماه گذشته و در دهه فجر به بهره برداری رسید.

استان اصفهان مستعد گسترش انواع انرژی های تجدید پذیر

به نوشته پاون وجود سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی، مناطق بادخیز، دامداری های زیاد و سیستم جمع آوری زباله مکانیزه، استان اصفهان را مستعد گسترش انواع انرژی های تجدید پذیر کرده است. بر این پایه  ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی محسوب می شود و همچنین استان اصفهان از شرایط مناسبی برای تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی برخوردار است.

حمید چیت چیان در آیین بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در بخش جرقویه اصفهان گفت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها سه تولید کننده بخش خصوصی در زمینه تولید برق از انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کردند اما هم اکنون ۴۹۰ تولید کننده بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند.

وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا از اصلی ترین مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر است گفت: این امر باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای که تاثیرات جهانی نیز دارد خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاقه مندی مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در طرح های تولید برق با انرژی های تجدید پذیر زیاد شده است اظهار کرد: بسیاری ازافراد با نصب ۲۰ الی ۳۰ صفحه خورشیدی دربالای پشت بام، زمینه تولید برق خانگی را فراهم می کنند و بسیاری از سرمایه گذاران در ابعادی وسیع تر نیروگاه ها خورشیدی را احداث می کنند.

تضمین ساتبا برای خرید برق تا ۲۰ سال

وزیر نیرو با بیان این که سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله این گونه واحدها را تضمین می کند گفت: این گونه طرح ها برای سرمایه گذاران بسیار سودآور است وعلاوه بر آن مجموعه هایی که با تجهیزات داخلی ساخته شود خرید برق تولیدی آنها با قیمتی بیش از ۳۰ درصد گران تر خریداری می شود.

در ادامه ، این مقام مسئول نسبت به تولید پنج هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر در طول برنامه ششم توسعه ابراز امید واری کرد و بیان داشت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود جایگاه ویژه ای برای این گونه انرژی های تجدید پذیر ایجاد کرد و در همین راستا بستر مناسبی برای مشارکت فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به معاهده پاریس که بر مبنای آن ایران ملزم شده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به میزان تولید هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر دست یابد افزود: با روندی که کشورمان در دو تا سه سال اخیر طی کرده است امیدواریم خیلی زودتر از آن زمان به میزان تولید یاد شده دست یابیم.

چیت چیان همچنین با اشاره به اینکه تولید برق به وسیله انرژی های تجدید پذیر، تاب آوری اقتصادی و اقتدار ملی را افزایش می دهد گفت: استفاده از این گونه انرژی ها امنیت انرژی کشور را افزایش می دهد، زیرا خطوط انتقال برق در این روش تولید کوتاه شده و شرایط بحرانی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. برای مثال هم اکنون امنیت تامین برق در جرقویه بواسطه استفاده از انرژی خورشیدی بیشتر از اصفهان است زیرا خطوط انتقال جرقویه نسبت به اصفهان بسیار کمتر شده و برق بصورت متمرکز در این منطقه تولید می شود.

وزیر نیرو همچنین خاطر نشان کرد: انرژی خورشیدی، باد، جریان آب های گرم زیرزمینی و زباله ها می تواند به بهترین منابع تولید برق تبدیل شوند.

چیت چیان با اشاره به اینکه نیروگاه خورشیدی جرقویه اصفهان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است گفت: بزودی نیروگاه خورشیدی جاجرم با توان ۳۰ مگاوات به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی به بهره برداری می رسد و در مدار قرار می گیرد.

سرمایه گذاری فولاد مبارکه در احداث شبکه فاضلاب

در ادامه وزیر نیرو عملیات اجرای شبکه فاضلاب زیباشهر و دیزیچه شهرستان مبارکه با مشارکت و سرمایه گذاری فولاد مبارکه و مقامات ارشد استان اصفهان را افتتاح کرد.

این گزارش حاکی است در این طرح ها شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری حدود ۱۰۸ میلیارد تومان، از پساب تصفیه شده این طرح ها برای سامانه خنک کننده خط تولید خود استفاده کرده و در مقابل برداشت از آب های سطحی استان حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

شایان ذکر است  عملیات اجرای شبکه فاضلاب زیباشهر به طول ۵۸ کیلومتر منجر به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ هزار نفر جمعیت مردم این شهرستان از خدمات شبکه فاضلاب می شود. همچنین باید اشاره کرد که این پروژه با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان که بالغ بر ۳۴۰ میلیارد ریال به روش سرمایه گذاری بیع متقابل عملیاتی شده است و اجرای پروژه شبکه فاضلاب شهر دیزیچه قرار است طی بازه زمانی ۲ساله به پایان برسد.

در ادامه عملیات اجرایی شبکه فاضلاب شهر دیزیچه نیز که بالغ بر ۱۰۹ کیلومتر است آغاز شد که بر اساس اطلاعات موجود این پروژه نیز  با سرمایه گذاری فولاد مبارکه اصفهان با اعتباری بالغ بر ۶۲۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است اجرای  این شبکه ، جمعیتی بالغ بر ۲۰هزار نفر را تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار می دهد.

برخورداری همه روستاها از آب شرب تا ۳ سال آینده

اما وزیر نیرو در آئین کلنگ زنی شبکه فاضلاب دیزیچه و زیبا شهر در اصفهان با بیان این مطلب که دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به طرح های آبرسانی روستایی دارد، گفت: چنانچه این روند ادامه یابد تا ۳ سال آینده همه روستاهای کشور از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وی در خصوص آب شرب روستایی با اشاره به این که تا قبل از دولت یازدهم هر سال حدود ۲۹۳ روستا به شبکه آبرسانی متصل می شدند، گفت: تنها در سال ۹۵ بیش از ۲ هزار و ۹۸۵ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده اند.

چیت چیان در ادامه به بهره برداری از ۱۰۵ هزارو ۲۰۰ مجتمع آبرسانی روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: این تعداد مجتمع آبرسانی بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار خواهند داد.

این مقام مسئول اجرای شبکه و احداث تصفیه خانه های فاضلاب را یکی از راه های برون رفت از آلودگی های آبی خواند و تصریح کرد: در گذشته به دلیل محدودیت های جمعیتی در مناطق شهری و و جود چاه های جذبی، فاضلاب به روش طبیعی تصفیه می شد و به چرخه طبیعت باز می گشت ولی هم اینک با افزایش روز افزون جمعیت و استفاده بیشتر از آب توسط بهره برداران در بخش شرب، صنعت و کشاورزی وجود تصفیه خانه های آب بسیار ضروری است.

چیت چیان در ادامه به مقایسه تعداد تصفیه خانه های به بهره برداری رسیده از ابتدای انقلاب تا آغاز دولت یازدهم پرداخت و در این خصوص گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا آغاز دولت یازدهم هر ۵ سال یک تصفیه خانه در کشور احداث شده است در حالیکه با شروع بکار دولت یازدهم، هر سال حدود ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب در کشور احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

افزایش سالیانه ۲ درصدی در پوشش شبکه های فاضلاب

وی همچنین به افزایش ظرفیت تصفیه حانه ها در طول  این دولت اشاره کرد و بیان داشت: ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب تا قبل از دولت یازدهم ۹۹ هزار متر مکعب در شبانه روز بوده که این رقم با آغاز بکار دولت تدبیر و امید، تا پایان سال ۹۵ به ۱۹۴ هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش داشته است.علاوه بر این شایان ذکر است تا قبل از دولت یازدهم ۳۸.۸ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه های فاضلاب بودند اما در دولت تدبیر و امید این میزان با ۲ درصد افزایش سالانه به ۴۵.۱ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از طرح های دیگری که در استان اصفهان افتتاح شد، طرح‌ های آبرسانی به روستا های شهرستان  مبارکه و فلاورجان که در پی آن بیش از ۲۴ هزار نفر از جمعیت روستایی منطقه از آب شرب بهره مند می شوند.

محمد حسین قرائتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان در حاشیه افتتاح این طرح، هدف از اجرای این پروژه‌ها را تأمین آب شرب سالم و پایدار برای بیش از ۲۴ هزار نفر از اهالی روستاهای این شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: برای بهره‌ برداری از آن‌ها مجموعاً اعتباری بالغ بر ۱۱۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای اتمام این پروژه‌ها اظهار داشت: مجتمع آبرسانی ۲۲ روستای شهرستان مبارکه با هدف تأمین آب شرب برای ۲۴ هزار نفر از اهالی ۲۲ روستای این شهرستان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و برای بهره برداری از آن ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب، ۲۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده توزیع آب، ۵ ایستگاه پمپاژ، ۲۵۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره و ۳ حلقه چاه نیمه عمیق اجرا شده است.

قرائتی ادامه داد: طرح آبرسانی به ۱۹ روستای شهرستان فلاورجان با جمعیتی بالغ بر ۱۹ هزار نفر نیز در قالب مجتمع آبرسانی ۱۹ روستا از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و برای آماده سازی آن خط انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر و ۸ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه توزیع انجام شده است.

یکی دیگر از طرح هایی که در سفر وزیر نیرو به اصفهان افتتاح شد، احداث شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان بود.

چیت چیان در آیین بهره برداری از این طرح ها با اشاره به چالش‌های کم آبی و خشکسالی در کشور گفت: در شرایطی که در بحران آبی و کم آبی بسر می‌بریم، استفاده از پساب بهترین راهکار فعلی است که در ۴ سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه یکی از مواد مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب استان اصفهان استفاده صنایع از پساب است افزود: بر اساس این مصوبه تمام صنایع استان اصفهان مکلف هستند به تدریج استفاده از آب خام را حذف و مصرف پساب را جایگزین کنند.

وزیر نیرو  با اشاره به اینکه اجرای شبکه فاضلاب تأثیر بسزایی در کاهش منابع آبی دارد، اظهار داشت: ما در گذشته با توجه به ورود فاضلاب‌های شهرها و روستاها به منابع آب‌های زیرزمینی، با چالش‌های زیادی در خصوص کاهش کیفیت آب مواجه بودیم که با احداث و بهره برداری از تصفیه خانه‌های فاضلاب اکنون این چالش‌ها مرتفع شده است.

منبع: عصر اقتصاد

ارسال دیدگاه
توسط
تومان