در این بخش به بررسی رشته های هنری و توضیحات هر یک از آن ها می پردازیم:
رشته هنرهای سنتی
دوره (کاردانی هنرهای سنتی) یکی از دوره های آموزش عالی است . هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند با تعهد و کارآئی مطلوب به انجام پژوهش های لازم درباره (اساطیر و هنرهای سنتی) در ابعاد گوناگون آن به عنوان محلی شایسته از میراث فرهنگی کمک نموده و نیز با اشتغال در این زمینه در حفظ اصالت ها و ارزش و نیز اعتلای این هنرها گام بردارند.
(هنرهای سنتی) و اساطیر این هنرها از مواریث عمده فرهنگی کشور و محمل اصالت ها و ارزش ها و از زمینه های مطمئن و مناسب برای حرکت آینده هنری با توجه به ضرورت استقلال فرهنگی و اتکا به خود است. یقینا یکی از جمله طرق و توجه و تقویت این هنرها ایجاد دوره های آموزش عالی در سطوح گوناگون است تا ضمن مطالعه و پژوهش مستمر و نتیجه بخش راه یابی برای آینده ای پر بارتر میسر گردد.
رشته عکاسی
بنیان و اساس عکاسی فیزیک و شیمی است. فیزیک درباره ساخت و کاربرد وسایل اپتیک و اثر عدسیها و شیمی درباره مواد حساس و واکنشهای شیمیائی عکاسی بحث میکند. تحصیل کرده رشته عکاسی اکنون دستیار سایر رشتههای علمی و فنی و شاخههای گوناگون هنری تجسمی و حتّی بیان ادبی شده است.
وجود عکس در تبلیغات، صنعت، روزنامهنگاری، مقاله نویسی در زمینههای مختلف علوم پزشکی، فیزیک، جانور شناسی، سینما، نجوم، سند تاریخی، اجتماعی، خبررسانی، حربه سیاسی کاربرد بیسابقه دارد به عبارت دیگر عکس شیوه دیگر دیدن است.
رشته سینما
رشتهای با جاذبههای بسیار و پیشرفتهای شگفتانگیز. دیگر نگاه به سینما متوقف به یک نور، صدا، حرکت نیست، کات زدن و سکانس بندی فیلمها گرچه عبارتهای ساده و ماندگار سینما است، اما این رشته علمی علوم بسیاری را ، که برخی از آن علوم آنقدر وارد حوزههای تخصصی میشوند که در نگاه اول ارتباطشان با سینما دور از ذهن مینماید، در بر می گیرد. سینما صنعتی پولساز و صاحب نام شده. مجموعه ۴ گرایش کارگردانی- فیلم نامهنویسی- تدوین و فیلمبرداری ارکان اصلی آن هستند. دارا بودن شمّ هنری، استعداد و علاقه همچنین تجربیات هنری ، علاقه و استعداد ذاتی به تئاتر جزء عوامل تعیین کننده و بی بدیل این رشته هستند. بیشتر مایلیم که به معرفی افرادی بپردازیم که میخواهند این رشته را انتخاب نمایند تا خود رشته. ولی به هرحال اطلاعات عمومی هنر، آشنائی با عکاسی، داشتن قدرت بیان خوب، روحیه اجتماعی قوی، خلاقیب ذهنی بالا همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلمنامهنویسی از عوامل مهم در انتخاب این رشته است.
رشته گرافیک
رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیطها با همه سلائق برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است. دانشآموزی که گرافیک را انتخاب میکند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیتها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی میباشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب میتواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرحها و رنگها و نمادها او را موفقتر از دیگران نماید.
رشته هنرهای تجسمی
در رشته هنرهای تجسمی دانشجو با آشنا شدن به خصوصیات عناصر اولیه تجسمی و سپس ترکیب نمودن آن ها با هم به صورت نامحدود آثار تصویری و تجسمی بوجود خواهد آورد. نحوه آموختن هنرهای تجسمی مانند زبان یادگرفتن است. هنرهای تجسمی را یکی از بهترین و مؤثرترین وسیله های ارتباطی می شناسند زبان بین المللی در آموزش و پرورش عالی ترین تجسمات زبان بصری شمرده می شود که می تواند افقهای دور را ترسیم کرد. دنیای ما از دو عنصر مهم بصری فرم و رنگ و نقطه، خط ، مسطح، حجم، بافت به عنوان عناصر بصری و ریتم و حرکت و فضا و تضاد و پرسپکتیو به عنوان کیفیات بصری تشکیل شده است که در رشته هنرهای تجسمی هنرمند با استفاده از این دو عنصر و با الهام از طبیعت هنری را می آفریند که عامه پسند و همه فهم باشد و زبان قابل درک برای همه انسان ها با هر فرهنگ و رسومی باشد و این همه به لطف آن است که در عرصه هنرهای تجسمی هیچ قاعده و قانونی به صورت غیرقابل تغییر نمی باشد.
رشته کارشناسی فرش
وجود این رشته در دانشگاه به فرشی بر میگردد که این روزها قالبهای صنعتی و اقتصادی وسیعی را به خود اختصاص داده و خیلیها استقلال اقتصادی و کسب در آمدهای غیر متکی به نفت را در لابلای تار و پودهای آن جستجو میکنند. دهها سال است که اشتغال روستائیان و امرار معاششان به فرش وابسته بوده و هنوز هم وابسته است.قرار است کارشناسان فرش با ارزیابی و کنترل کیفیت تولید فرش جلوی سقوط رتبه جهانی فرش ایران را گرفته و فرش ایرانی را با نگاهی علمی به بازارهای جهانی معرفی نمایند. داشتن ذوق هنری و علاقه به پدیدههای هنری از جمله فرش و داشتن اطلاعات عمومی هنری، خصوصا در زمینه شناخت رنگ، و همچنین داشتن پایه قوی در درس شیمی برای گرایش رنگرزی میتواند دانشآموزی را که این رشته را انتخاب میکند از لحاظ موفقیت مددکار باشد.
رشته مرمت و احیاء بناهای تاریخی
از آنجا یی که مطالعه، حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافتهای تاریخی عرصه های مسکونی کشور ضرورت دارد، معماران و مهندسینی که در این امر فنی، فرهنگی و هنری مهارت دارند باید مانند یک معمار و هنرمند اشراف و تسلط لازم را بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه خود داشته باشند. ضمن اینکه نظری هوشیارانه و عالمانه به گذشته داشته باشند فارغ التحصیلان این رشته در واقع مهندسین معماری خواهند بود که میاموزند چگونه امروز را با بهره گیری از تجربیات گذشته برای آینده بسازند. افرادی خواهند بود که پلی بین معماری گذشته و آینده می توانند ایجاد کنند. این افراد تاریخ را باید خوب بشناسند و قادر باشند آثار تاریخی را تجربه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم و ارزشهای آن را استخراج و هوشیارانه بکار گیرند. و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند.
رشته مرمت آثار تاریخی
رشته مرمت آثار تاریخی اسمش آنقدر ماهیتش را توضیح میدهد که بهتر است به فروعات آن بپردازیم. فروعات لازم برای شما عبارتست از اینکه باید اطلاعات هنری شما در حد قابل قبول باشد، اهل صبر و حوصله باشید، آشنائی به تاریخ، باستان شناسی، موزه داری و داشتن علاقه خاص به این آثار خاموش میتواند یکی از انگیزههای انتخاب این رشته میباشد.
رشته مجسمه سازی
زمان زیادی از درگیریهای لفظی و بحثهای مفصّل در خصوص حلال یا حرام بودن مجسمه سازی میگذرد. با همه آنچه اتفاق افتاده رونق این رشته از نو پایه ریزی شده و با استفاده از مجسمه و تغییر در جهت استفاده از این هنر، در راه رشد و تعالی افکار انسان ساز آن مجسمه سازی را پس از افت شدید به صحنه آورده است.
مجسمهها در آئین بزرگداشت مشاهیر علوم و ادب، یادآوری خاطرات جنگ تحمیلی و بسیاری از امور علمی و فرهنگی برای خود حرف دارند. دانشآموزی میتواند در این راه موفق شود که علاوه بر علاقه درونی قدرت تجسّم مطلوب ، از سلامتی جسمی خوب در دستها برخوردار باشد.
رشته موزه داری
وظیفه ما معرفی این رشته است و وظیفه شما زحمت درس خواندن و احترام به علاقه خودتان، در پایان این علاقه شماست که زندگی مادی و معنوی شما را تامین میکند نه تبلیغات ناقص و جهت دار. هر رشته ای در کنار رشته های دیگر می تواند همه نیازهای ما را تامین کند و شناخت اینکه ما به چه چیزهایی نیاز داریم یسیار مشکل و البته دست یافتنی است. ما به هویت تاریخی نیاز داریم تا بتوانیم فرهنگ، زبان و آداب و رسوم و باورهای اعتقادی خود را که برای ما شادابی و اعتماد به نفس می آورد، حفظ کنیم. بخشی از حفظ این هویت به گذشته ما مربوط می شود که این گذشته در دو قسمت کتاب ها و موزه ها نگهداری می شود. مطالعه و نگهداری علمی آثار باستانی و شیوههای جذب یک ملت به سمت گذشته ی با ارزش یک کار زیبا و البته مشکل است. این رشته ارتباط وسیعی با تاریخ، باستانشناسی، مرمت آثار و احیاء بناهای تاریخی دارد.
رشته نقاشی
طرح تربیت کارشناسان متعهد و متخصص در زمینه نقاشی با دو گرایش نقاشی عمومی و نقاشی دیواری در گروه هنر ستاد انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین یافته است. مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی نقاشی به شرح زیر به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسیده است. هنر نقاشی از بروز احساس و جوشش درون هنرمند و ابلاغ پیام را تا بیان موضوعات تعیین شده در بر میگیرد و هنرمند نقاشی آنچه را که میخواهد توسط اشکال و رنگها روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و شیوههای گوناگون، نقاشی نموده و توسط آن با دیگران ارتباط برقرار میکند.
رشته نمایش
وظیفه نمایش را انتقال مفاهیم انسانی در تمام سطوح دانستهاند. در کشور ما بسیاری از بزرگان نمایش، سالیان درازی است که به این رشته غناء بخشیدهاند و همیشه در خاطرات خود به منشاء اصلی موفقیتشان، که تئاتر باشد، اعتراف دارند. رشته نمایش گرایشهائی همچون ادبیات نمایشی- بازیگری- گارگردانی- نمایش عروسکی- صحنهگردانی را در خود جای داده و دانشآموزی میتواند در این رشته موفق باشد که در انجام کار گروهی توانا ، به ادبیات فارسی مسلط، حافظه قوی و ذهنی خلاّق و مبتکر داشته باشد.
رشته نوازندگی ساز ایرانی
رشته نوازندگی ساز ایرانی، یکی از دورههای کارشناسی آموزش عالی است که هدف آن تربیت نوازندگان با بهرهجویی از موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است.
رشته نوازندگی ساز جهانی
تا قبل از سال ۷۸ رشته موسیقی فقط به موسیقی ایرانی میپرداخت و یکی از شروط ورود به این رشته نیز داشتن و نواختن یک ساز ایرانی بود و این برای کسانی که علاقمند به سازهای جهانی مثل ویولن، گیتار، پیانو بودند رضایتبخش و مطلوب نبود.هدف از تدریس موسیقی در دانشگاه، تربیت نوازنده نیست بلکه پرورش موسیقیدان است در واقع هدف این است که یک فارغ التحصیل این رشته در بعد پژوهشی و علمی کار آمد باشد تا بتواند صاحب دیدگاه شود. بدیهی است که یک موسقی دان خوب باید یک نوازنده خوب هم باشد. ذوق هنری، علاقه به موسیقی، تسلط بر نوازندگی همچنین داشتن سلامت شنوایی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. توجه به زمینههای شغلی در این بخش را جهت انتخاب رشته ضروری میدانیم.
رشته صنایع دستی
وقتی انسان به وضعیت فرهنگی و تمایلات جامعه نظر میکند و صنایع دستی را وجه دیگر نظر خودش قرار میدهد، بهترین کلامی که قادر است در خصوص این رشته بیان کند، علاقه و ذوق هنری و فردی دانشآموز است که میتواند راه را برای انتخاب این رشته هموار سازد. زمینهسازی برای صادرات و دلگرمی و حمایتهای عملی بخش دولتی عامل اساسی و ماندگاریِ این دست از صنایع است. رشته صنایع دستی آموزش عملی و مقدماتی اموری است که منجر به خلاّقیتها و انجام کارهای جذّاب در این صنعت میشود. صنعتی که در خانه هر ایرانی اثری از خود بر جای نهاده.
رشته طراحی پارچه
رشتهای کاملا ذوقی و هنری که دانشآموزانی که این رشته را انتخاب میکنند چه بخواهند چه نخواهند باید اهل حوصله و آشنا به شرایط اجتماعی و روحیات و ارزشهای اعتقادی مردم ایران باشند. در طراحی پارچه خصوصیات اقلیمی، آداب و رسوم و باورهای مردم در رنگها و طرح و اشکال مختلف تأثیر گذار است. رابطه این رشته به صنعت نساجی، که بعد از نفت از صنایع مهم و اشتغالزای کشورمان است، مانند رابطه روز و خورشید است.
رشته طراحی لباس
یکی از دیداری ترین و در عین حال زنده ترین نمونه های حیات فرهنگی یک جامعه پوشاک و نوع لباس مردم آن جامعه است. تاریخ پوشاک ایران به دلیل گستردگی در طرح و نوع رنگ بسیار زیبا بوده و گویای هنر ایرانیان است.
با توجه به لزوم ارتقای سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی پوشاک امری بسیار ضروری است. رشته طراحی لباس یکی از رشته های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره گیری از ماشین آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند.
این رشته دارای ۲ شاخه اصلی تک دوزی یا مزون و صنعت است. که شاخه تک دوزی به طراحی و دوخت لباس برای افراد مختلف می پردازد و شاخه صنعتی که کاربردی تر است به بخش های مختلفی تقسیم می شود که از آن جمله می توان به بخش های پارچه جین، پیراهن بچه، پیراهن زنانه و لباس مردانه و … اشاره کرد.
رشته طراحی صنعتی
این رشته تلفیق حقیقی هنر و صنعت است. در این رشته میآموزیم محصولاتی را طراحی نمائیم که در زندگی روزمره به آنها نیاز داریم. هدف طراحی صنعتی استفاده از زیبائی، لطافت، ظرافتهای هنری، فنّاوری و کارایی علوم گوناگون است. رابط این رشته با مهندسی بخصوص مکانیک بسیار زیاد است. یکی از خوبیهای این رشته تقریباً همکاریهای گروهی است. داشتن خلاقیت و ذوق هنری باید بگونهای باشد که دانشجو قادر به ایجاد ارتباط بین هنر و صنعت باشد. داشتن پایه قوی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی مهم است.
رشته تولید سیما
تولید صدا و سیما یکی از دورههای آموزش عالی است که برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای ساخت برنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده شده است. این رشته مانند دیگر رشتههای هنری به ما عناصری را یاد میدهد که آن عناصر در ساخت یک برنامه هنری حضور جدی دارند. نور، صدا، تصویر، خلاقیت، جذب مخاطب، موسیقی و… یک اثر را در ترکیبی کامل و متعادل ماندگار میکند و دانشجو در گرایشی که در بین رشته انتخاب میکند، فرا میگیرد که چگونه یک اثر هنری خلق نماید.
رشته راهنمای موزه ها
دوره کاردانی راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت و آموزش افراد متعهد و مومن به عنوان راهنمای موزه ها و بناها و محوطه های تاریخی و باستانی کشور با ارائه توضیحات فنی و صحیح و مناسب به کار بستن شیوه های لازم و پاسخگویی مطلوب به سوالات بازدید کنندگان از این اماکن و بالا بردن کیفیت معرفی آموزش میراث فرهنگی به مردم است. ضرورت ارائه نتایج مطالعات و پژوهش های انجام شده و در دست انجام بر روی آثار و اشیاء موزه ای و نیز بناهاو بافتها و محوطه های تاریخی و باستانی و ارز شهای نهفته در آنها به مردم گوشه و کنار کشور با هدف خارج نمودن حاصل مطا لعات از دایره محدود تخصصی و کارشناسی و آشنا ساختن بیشتر فنی تر مردم به مواریث فرهنگی خود ، با حفظ امانت علمی و صحت و دقت لازم در ارائه و معرفی ، تربیت آموزش افرادی را در سطح کاردانی آموزش عالی طلب می نماید تا بتوانند به صورت کمک کارشناسان معرفی خوب و در شان این آثار مطا لعات و ارزش ها باشند.
رشته هنر اسلامی
هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق میشود که در جامعه مسلمانان و نه لزوماً توسط مسلمانان رواج داشته است. هرچند ممکن است این هنرها در مواردی با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته باشد ولی تاثیر فرهنگ اسلامی و منطقهای در آن بهخوبی نمایان است. هنر اسلامی یکی از دورانهای شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری بهشمار میآید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری، خوشنویسی، نقاشی، سرامیک و مانند آنها میشود. هنر اسلامی اغلب بر خلقق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف، متمرکز بوده است. فارغ التحصیلان رشته هنر اسلامی ضمن شناخت نسبت به مبانی نظری و عملی موجبات احیاء و تقویت و تحکیم هنر اسلامی را فراهم میسازند و در بررسی، تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ و تفکر اسلامی تواناییهای لازم را به دست میآورند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.