سبد خرید
0
No products in the cart.

هفده آبان روز شهر سازی مبارک

تاریخچه روز شهرسازی :

تاریخچه جهانی گرامیداشت روز شهرسازی

روز هشتم نوامبر در سال ۱۹۴۹ توسط پرفسور کارلوس ماریا دلاپائولرا ، استاد فقید دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین همزمان با افتتاح انستیتو مطالعات مسائل شهرسازی دانشگاه، تحت عنوان روز جهانی شهرسازی (World Town Planning Day) ثبت گردید.

وی هدف اصلی خود را از نام گذاری چنین روزی پیشبرد و بالابردن علاقه به مباحث شهرسازی در میان عامه مردم و متخصصان در مقیاس های محلی، ملی و بین المللی عنوان نمود.

در طی ۶۰ سالی که از برگزاری اولین مراسم بزرگداشت این روز می گذرد، تعداد کشورهای برگزار کننده مراسم در این روز در جهان به بیش از ۳۰ کشور رسیده است. این مراسم به طور جداگانه ای درکشورهای مختلف برگزار می گردد اما برخی نهادهای بین المللی حامی این جریان هستند که مهمترین آنها ISOCARP یا جامعه بین المللی برنامه ریزان شهری و منطقه ای می باشد که محل دفتر مرکزی آن در شهر لاهه هلند می باشد.

تاریخچه داخلی

گرامیداشت روز جهانی شهرسازی برای اولین بار در کشور در آبان ماه ۱۳۸۳ در قالب یک نشست تخصصی تحت عنوان رویکردهای نوین در عرصه شهرسازی ایران و جهان به همت دکتر مجتبی رفیعیان در آمفی تأتر دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. در مهر ماه سال ۱۳۸۴ پیشنهادی از سوی دکتر پویان شهابیان به هیات مدیره جامعه مهندسان شهرساز مطرح گردید و طی آن به برگزاری این مراسم به طور فراگیر و با مرکزیت جامعه مهندسان شهرساز در قالب همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی اشاره شده بود. پیشنهاد مطرح شده مورد پذیرش قرار گرفت و بنا به پیشنهاد یکی از اعضا هیات مدیره (آقای دکتر رضا احمدیان) بخشی نیز تحت عنوان تقدیر از شهرساز پیشکسوت به برنامه اضافه گردید.

در آبان ماه سال ۱۳۸۴ مراسم همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در خانه هنرمندان ایران با حضور گسترده و غیر قابل پیش بینی بیش از ۳۰۰ نفر برگزار گردید. در تدارک برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی سال ۱۳۸۵، به پیشنهاد دکتر پویان شهابیان و حمایت های آقای مهندس احمد سعیدنیا رئیس آن دوره هیات مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران و موافقت نسبی سایر هیات مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران در رابطه با مشارکت سایر نهادهای شهرسازی کشور در برگزاری این مراسم، از سه نهاد غیر دولتی جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز و نظام مهندسی استان تهران نیز جهت مشارکت در برگزاری مراسم دعوت به عمل آمد و همایش این سال در سال اجتماعات جامعه مهدسان مشاور ایران با مشارکت ۴ نهاد مذکور برگزار گردید.

پیشنهادهایی که جهت تشکیل دبیرخانه دائمی برگزاری همایش روز جهانی شهرسازی از سال های قبل مطرح شده بود و با سرعت آهسته در حال شکل گیری بود، با تاکید هیات مدیره جدید جامعه مهندسان شهرساز ایران و اعضاء سایر نهادهایی که تا کنون در برگزاری مراسم مشارکت داشتند شکل جدی تری به خود گرفت و در طی جلساتی که با مشارکت نمایندگان نهادهای: جامعه مهندسان شهرساز ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، سازمان نظام مهندسی استان تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در راستای برگزاری فراگیر مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در سال ۸۶ برگزار گردید دبیرخانه موقت برگزار کننده مراسم قوام یافت و تاثیرات مثبت آن در برگزاری مراسم این سال که در سالن اجتماعات جامعه مهندسان مشاور ایران صورت پذیرفت نماد عینی یافت.

در اولین جلسه دبیرخانه بعد از برگزاری مراسم سال ۱۳۸۶، اعضاء کمیته برگزاری همایش روز جهانی شهرسازی ضمن تحلیل و جمع بندی نقاط مثبت و منفی مراسم برگزار شده، تدوین اساسنامه دبیرخانه دائمی برگزار کننده روز جهانی شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و پس از تصویب آن جلسات بعدی در راستای تدارک برگزاری مراسم سال جاری متناسب با اهداف دبیرخانه دائمی و شعار سال تشکیل گردید.

منبع : ppt90.ir

ارسال دیدگاه
توسط
تومان