سبد خرید
0
No products in the cart.

جشنواره کودک و نوجوان سال ۱۳۹۹

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا  از روابط عمومی رادیوگفت‌ و گو،  امیر مشهدی عباس در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «تقاطع فرهنگ» با اشاره به تعطیلی برنامه‌های سینمایی و تئاتری کانون قبل از اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «ما با ارگان‌ها و نهادهای دولتی همسو هستیم ولی مجوزی از ارشاد دریافت نمی‌کنیم و خود مجوزها را صادر می‌کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم خطر نکرده و ضمن احترام و اهمیت برای مخاطب، فعالیت‌های فرهنگی را تا پایان اسفند تطیل اعلام کنیم.»

وی افزود: «خانواده‌ها و فرزندانشان خدای نکرده نباید حتی در حداقل تجمعات قرار می‌گرفتند. ما این فضا را رصد کردیم و با مشورت با فاضل نظری این برنامه ها را تعطیل کردیم و تا زمانیکه شرایط به ثبات نرسد، کماکان فعالیت‌های کانون را تعطیل نگاه می‌داریم.»

مشهدی عباس ادامه داد: «ما فعالیت‌های حضوری را تعطیل کردیم و در حال پیگیری فعالیت‌های فرهنگی به شکلی دیگر هستیم تا نیاز مخاطب را پاسخ دهیم.»

وی با اشاره به حضور گروه‌های بیشماری در جشنواره کودک امسال گفت: «جشنواره به هر حال برپا می شود ولی مسلما ًزمان آن به تاخیر می‌افتد؛ این جشنواره کشوری است و امروز برخی شهرها ضمن قرنطینه در ممنوعیت به سر می‌برند.»

مشهدی عباس در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌ و گو اظهار کرد: «فضا را به‌گونه‌ای مهیا می‌کنیم که همه گروه‌های فعال برای کودکان و نوجوانان با کانون همکاری کنند و سالن ها را در حال آماده سازی هستیم تا در حوزه سینما و تئاتر خوراک مناسب به مخاطب دهیم.»

این چهره نام‌آشنای تئاتر کودک همچنین از شروع مجدد اکران فیلم‌های کودک در سالن‌های سینمای کانون خبر داد و افزود: «بر اساس جدول زمانبندی گروه ها کارهایی را در دست تولید دارند. شرایط مشکل است ولی برای گروه های در حال تمرین از طریق فضای مجازی اقدام کردیم تا زمان اجرای خود را از دست ندهند.»

مشهدی عباس گفت: «اخبار خوبی نیز در دست داریم که به موقع اعلام می شود چراکه کارهای تئاتر و سینما در حال رشد خوبی است که بخشی از کارها قبل از حضور بنده در این مسند انجام شده و ما تمام هم و غم خود را در ایجاد خوراک فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان گذاشته ایم.»

وی یادآور شد: «در جدول سال ۹۹ تولیدات زیاد سینمایی خواهیم داشت که بخشی از آن برای امسال و بخشی نیز برای سال جدید پیش بینی شده است؛ البته شرایط سخت است چراکه هزینه تولید آثار فرهنگی از جمله سینما سرسام آور شده است و این سیستم اقتصادی بگونه ای بر هم ریخته که تولید فیلم با سختی هایی همراه است.»

مشهدی عباس اضافه کرد: «نگاه کانون بر این است که حتماً در زمینه تولید آثار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان به‌درستی پیش رویم.»

«تقاطع فرهنگ» با اجرای احسان زیورعالم روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

در دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد مشارکت مخاطبان در برپایی آنلاین جشنواره کودک ارتقا می‌یابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، دومین جلسه شورای سیاست گذاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور قدرت‌الله نوروزی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، علیرضا تابش دبیر جشنواره، رسول صدرعاملی، مرضیه برومند، علیرضا رضاداد، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، ایمان حجتی، حبیب ایل‌بیگی، علیرضا رضاداد، فریده روشن و مهدی مزروعی، اعضای شورای سیاستگذاری، به صورت آنلاین برگزار شد.

در این جلسه علیرضا تابش پس از ارائه سناریوی برگزاری جشنواره، درباره برنامه‌ریزی برپایی مجازی این دوره نکاتی را مطرح کرد و از برگزاری جلساتی با سازمان سینمایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در راستای برپایی آنلاین جشنواره خبر داد

سایر اعضای شورا نیز پس از مطالعه سناریوی برگزاری این دوره جشنواره، ملاحظاتی را در زمینه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، در میان گذاشتند و نظراتی را ارائه کردند.

در این جلسه پس از شنیدن نظرات اعضا، بر تعامل با تهیه‌کنندگان فیلم‌های کودک و نوجوان تاکید شد و همچنین این پیشنهاد مطرح شد تا برای ایجاد فضای مناسب برگزاری، شبکه‌ای از فعالان سینمای کودک در همه استان‌های کشور تشکیل شود.

همچنین قرار بر این شد تا شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز در جریان طرح برپایی آنلاین این دوره جشنواره قرار گیرند و نقطه‌نظرات خود را در این راستا ارائه دهند.

در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت همه کودکان و نوجوانان کشور در جشنواره تاکید و پیشنهاد داده شد برخی کارگاه‌ها پس از اعلام فراخوان، به صورت آنلاین کار خود را آغاز کنند.

در بخشی از دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره تغییرات اجرایی چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، پلتفرم ایجاد شده برای برپایی کارگاه‌های آموزشی المپیاد در قالب رسانهتعاملی و شیوه‌های پرداختن به جشنواره و المپیاد توسط رسانه ملی جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد، بحث و تبادل‌نظر شد.

در سناریوی جامع برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بر تغییر پارادایم و مناسبات برپایی جشنواره‌های سینمایی در سطوح بین‌المللی، تلاش برای جلب رضایت و ارتقای سطح مشارکت مخاطبان جشنواره در فضای مجازی و تبدیل تهدیدات دوره کرونا به فرصت‌های رشد در سینمای ایران و زیرساخت‌های فناوری‌های نوین ارتباطی در این عرصه تأکید شده است.

قدرت الله نوروزی شامگاه روز یکشنبه در آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی افزود: در این شرایط سخت کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به وسیله سینما، هر خانه، یک پایگاه فرهنگی شود و کودکان و نوجوانان با فیلم‌هایی که در جشنواره تولید شده و از طریق فضای مجازی نمایش داده می‌شود، فیلم‌ها را ببینند و داوری کنند.

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان تحت تاثیر شیوع کرونا برپا شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم که شامگاه ۲۷ مهر ماه در فضای باز فرهنگسرای در اصفهان برپا شد،  پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و نماهنگی به یاد سردار «حاج‌قاسم سلیمانی» در حالی برگزار شد که گروهی از مردم اصفهان در ساختمان‌های مشرف به فضای برپایی افتتاحیه از بالکن منازل خود، این مراسم را تماشا کردند.

 

جشنواره «فیلم کودک» کلید خورد/ راهنمای تماشای آنلاین

یکشنبه  ۲۷ مهر ماه، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ طی مراسمی در مرکز نوآوری صبا افتتاح خواهد شد. این مراسم به دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون حضور مخاطبان برگزار خواهد شد و نوجوانان شرکت‌کننده در این دوره المپیاد، اهالی رسانه و علاقه‌مندان می‌توانند افتتاحیه را از طریق تلویزیون تعاملی تیوا به شکل زنده و کامل دنبال کنند.

برنامه نمایش آثار در پلتفرم ‌ها

در این رویداد سینمایی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود فیلم‌های منتخب در سه پلتفرم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

سامانه فیلیمو در روز نخست فیلم‌های ایرانی «بازیگوش‌ها» ساخته نادره ترکمانی را به مدت ۸۵ دقیقه، «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد را به مدت ۹۵ دقیقه، «سلیم» ساخته وحید پاکزاد را به مدت ۷۸ دقیقه نمایش می‌دهد. در بسته فیلم کوتاه نیز ۶ فیلم «آنتی ویروس»، «جبران می‌کنم»، «دو دل»، «رنگین کمان»، «شوفر» و «شهر عسل» به مدت ۵۸ دقیقه و در بسته پویانمایی ۹ فیم «اتاق ۲۱»، «اشک باران»، «بعله!»، «پژواک»، «چهره»، «خورشید آسمان خورشید کاشی»، «زونامی»، «صدای من صدای او» و «من ایرانی‌ام» به مدت ۶۲ دقیقه نمایش داده می‌شود. فیلم‌های «شاهین‌ها» به مدت ۹۸ دقیقه و «پرنسس امی» به مدت ۷۸ دقیقه دو فیلم خارجی هستند که نمایش داده می‌شوند. همچنین «مهر مادری» به مدت ۹۰ دقیقه آخرین فیلمی است که علاقه‌مندان در روز نخست در فیلیمو می‌توانند تماشا کنند.

در پلتفرم نماوا سه فیلم ایرانی «به یادم باش» ساخته مجتبی سعیدزاده به مدت ۸۴ دقیقه، «حکم مادری» به کارگردانی سیامک صرافت به مدت ۹۰ دقیقه، «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نمایش داده می‌شود. همچنین برای بسته فیلم کوتاه داستانی ۸ فیلم «از خودگذشته»، «امروز هم نه»، «آب سرد»، «سیاهی»، «قرنطینه»، «کامیون»، «گاومیش» و «مات» به مدت ۵۹ دقیقه و برای بسته پویانمایی ۹ فیلم «زاک و زیک»، «قدم یازدهم»، «قطار قشنگ من»، «کاش»، «گرگ‌ومیش»، «گل چراغ»، «لذت پرواز»، «ناجی» و «ناهار در چمنزار» به مدت ۵۸ دقیقه در نظر گرفته شده است. فیلم خارجی «بیله» به مدت ۱۰۴ و «فیتیله و ماه‌پیشونی» به مدت ۱۲۰ دقیقه دیگر فیلم‌هایی هستند که برای نمایش در پلتفرم نماوا در نظر گرفته شده‌اند.

در پلتفرم تیوا نیز ۶ فیلم بارگذاری می‌شود که از این تعداد یک فیلم مختص به ناشنوایان است. فیلم‌های «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی‌نژاد دهکی به مدت ۷۷ دقیقه، «گل مهربونی» ساخته داریوش احمدیان به مدت ۷۵ دقیقه، «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با زمان ۸۶ دقیقه نمایش داده می‌شود. همچنین فیلمی برای نمایش در بخش «کرونا روایت و وب سری» در نظر گرفته شده است. فیلم «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نیز ویژه ناشنوایان نمایش داده می‌شود. فیلم «پرنسس یخی» به مدت ۸۸ دقیقه آخرین فیلمی این پلتفرم در روز نخست است.

برنامه «خانه جشنواره»

یکشنبه ۲۷ مهر ماه، در خانه اجرایی جشنواره در «سینما فرهنگ»، دو فیلم بلند سینمایی به نمایش درخواهد آمد.

فیلم انیمیشن بلند «لوپتو» ساخته عباس عسکری از ساعت ۱۶:۳۰ و فیلم بلند سینمایی «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی از ساعت ۱۹:۳۰ در سینما فرهنگ روی پرده خواهد رفت.

تأکید می‌شود: نشست پرسش و پاسخ هر فیلم، پس از پایان نمایش فیلم (ساعت ۱٨:۳۰ و ساعت ۲۱) با حضور تعداد محدودی از اهالی رسانه و عوامل فیلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و به صورت زنده در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

تلویزیون تعاملی تیوا پوشش زنده کلیه برنامه‌های جشنواره در «خانه جشنواره» را برعهده خواهد داشت

 

برنامه فردای کارگاه‌ها

برگزاری دو کارگاه «معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک» در بخش بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۲ و «الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۴ از دیگر برنامه‌های نخستین روز جشنواره سی و سوم است.

این دو کارگاه توسط تلویزیون تعاملی تیوا پخش و نشست‌های پرسش و پاسخ مخاطبان این دو کارگاه، پس از پایان هر کارگاه به صورت برخط برگزار خواهد شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.

برنامه‌های نخستین روز سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان،  یکشنبه ۲۷ مهرماه و در اولین روز جشنواره، آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان عصر از شبکه امید و شبکه اصفهان و تلویزیون تعاملی تیوا.

به گزارش «خبربان» و به نقل از باشگاه خبرنگاران ۲۴ مهر ۱۳۹۹

 

کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ سال در جشنواره کودک رایگان فیلم ببینند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دیروز در نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به بیان جزئیات و شرایط برگزاری جشنواره پرداخت و شعار امسال جشنواره را «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» اعلام کرد و اظهار داشت: جشنواره کودک و نوجوان در شرایطی خاص برگزار می‌شود و امیدوارم نخستین تجربه برگزاری جشنواره آنلاین، زندگی بچه‌ها و کودکان و نوجوانان ایران را از آنچه که هست شادتر کند؛ صاحبان آثار، داوران کودک و نوجوان، منتقدان و اهالی رسانه می‌توانند از روز شنبه در حساب کاربری خود آثار را به صورت رایگان مشاهده کنند، اما مشترکان این سه پلتفرم به شیوه گذشته می‌توانند فیلم‌ها را تماشا کنند.

۱۰۷ اثر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نمایش داده می‌شود.

دبیر سی ‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: امیدواریم نخستین جشنواره آنلاین کشور، زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این نشست به‌علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد و طی آن پرسش‌های برخی از اهالی رسانه به صورت تلفنی مطرح و برخی دیگر از پرسش‌ها به صورت مکتوب قرائت شد.

بر اساس این خبر، علیرضا تابش در ابتدای این نشست گفت: در ماه‌های اخیر هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی و سینماگران دیگری را از دست دادیم که از همین جا فقدان این عزیزان را به جامعه هنری، خانواده‌های آنها و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم.

 

او در ادامه اظهار داشت: سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار می‌شود که بحران کرونا همه‌چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصاً دانش‌آموزان با حجم گسترده‌ای از اخبار غم‌انگیز رو به رو شدند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که برای بهبود شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم و امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند.

 

*شعار امسال؛ «خانه یک سینما، هر کودک یک داور»

دبیر جشنواره سی‌وسوم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما هر «خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است.

او افزود: برگزاری این جشنواره به صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم. اصحاب رسانه، صاحبان آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایت‌های جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانند فیلم‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رأی و نظر خودشان را ثبت کنند.

تابش با اشاره به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاه‌های آموزشی در دو بخش ملّی و بین‌المللی از روز شنبه برگزار می‌شوند و علاقه‌مندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه می‌توانند شرکت کنند.

 

* کتابخانه جشنواره آنلاین شد

دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده و ارتباط خود را با پخش‌کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها در طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

 

* نمایش ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها و نمایش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان

وی ادامه داد: امسال مجموعا ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها برای مخاطبین به نمایش در می‌آید که تعدادی از این فیلم‌ها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح‌دار و با زبان اشاره عرضه می‌شود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق این مخاطبان ادا کنیم.

 

تابش در بخش پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسأله حمایت از اکران فیلم‌های کودکان گفت: از آغاز سال جاری و جدی‌تر شدن شیوع کرونا با همفکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان فهرستی از فیلم‌های محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرم‌ها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلم‌هایی را که اکران نشده‌اند، مشخص کرده‌ایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان است. من از آنها خواهش می‌کنم فیلم‌های جذاب و خاطره‌انگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آنها هم تماس گرفتیم و ترغیبشان کردیم تا فیلم‌های خود را در پلتفرم‌ها عرضه کنند.

 

بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرم‌ها عرضه کرده است. به‌علاوه در مدت ۶ روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنواره‌ها که شامل برگزیدگان سال‌های گذشته جشنواره می‌شود و دیگری مربوط به فیلم‌های جذاب، موزیکال و خاطره‌انگیز سال‌های گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانه‌ای قابل دسترسی است.

 

روایت کارگردان “پایگاه جهنمی” از نقش یک مدیر در تضعیف دفاع مقدس و تقویت ابتذال در سینمای ایران +فیلم

 

از کارگاه‌ها تا کتابخانه جشنواره

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های جشنواره به صورت آنلاین ابراز داشت: متقاضیان کارگاه ها می‌توانند از روز شنبه بر اساس کدهای تخفیف و با مراجعه به سامانه در دو بخش ملی و بین‌المللی از این کارگاه‌ها استفاده کنند، این رویدادهای همچنین شامل برنامه های جنبی جنبی مانند شب‌های اصفهان، مراسم‌های نکوداشت، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و نشست‌های خبری به صورت زنده خواهد بود.

 

تابش یادآورشد: کتابخانه جشنواره امسال به صورت آنلاین کار خود را ادامه خواهد داد و مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند، همچنین امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی به صورت مجازی و براساس پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد.

 

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ابراهیم فروزش، پریوش نظریه، حبیب اسماعیلی، فرهاد توحیدی، مهدی خرمیان، فریدون عموزاده خلیلی و حمیدرضا مدقق داوران امسال جشنواره خواهند بود.

 

هزینه‌های جشنواره از بودجه یک فیلم سینمایی کمتر است.

 

وی هزینه‌های جشنواره را از بودجه یک فیلم سینمایی کمتر دانسته و عنوان کرد: پرداخت حق نمایش برای سه بار در پلتفرم‌ها به صاحبان فیلم‌ها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ می‌دهد و هزینه‌های این دو بخش، قسمت اصلی هزینه‌های جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد، امیدواریم جشنواره امسال در سامانه‌های ایرانی با مشارکت مخاطبان ایرانی و محصول ایرانی به توسعه بیشتر سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

 

تابش با اشاره به اکران ۹ فیلم در سال گذشته خاطرنشان کرد: امسال به دلیل بیماری کرونا، راه‌های دیگری هم برای اکران پیش‌بینی شده که پلتفرم‌ها پیش‌قدم شده‌اند و امیدوارم شاهد نمایش آنلاین فیلم‌های کودک باشیم، البته فیلم های مسابقه در «خانه جشنواره» به صورت فیزیکی و محدود اکران می‌شوند؛ «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری، «جزیره فضایی‌ها (تورنادوی دو)» به کارگردانی جواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکران خواهند شد.

 

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اذعان کرد: رشد آثار راه یافته به جشنواره قابل توجه بوده در تمام بخش‌ها بیش از بیست درصد رشد داشته‌ایم، به طوری که ۲۷۷اثر سال گذشته امسال به ۴۰۳ اثر رسیده است، امسال ۳۲۵ اثر پذیرفته شده و راه یافتگان در بخش ملی ۱۰۱ اثر هستند که یازده فیلم به صورت فیزیکی به نمایش درمی‌آید همچنین در المپیاد فیلمسازی با رشد مواجه بوده و مجموع آثار در دو بخش ۸۴۲ اثر است.

 

وی افزود: به دلیل فراگیری جشنواره و برگزاری مجازی آن، کودکان متولد ۸۴ تا ۹۴ یعنی بچه‌های بین پنج تا ۱۵ ساله می‌توانند به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنند و در خانه به تماشای آثار بنشینند، این گروه سنی از سراسر کشور می‌توانند قضاوت و داوری خود را هم اعلام کنند، البته سیاست‌های حمایتی نهادهایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند تسهیلگر سینمای کودک باشد.

 

تابش همچنین عنوان کرد: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان است و هر هفته و هر ماه به طور ویژه فعالیت‌های این حوزه را رصد کرده و مسایل، پیشنهادات و مشکلات تهیه‌کنندگان و سینماگران این حوزه که نیاز به پیگیری دارد را بررسی می‌کنیم، طی سه سال گذشته تولید مشترک با کانون داشته ایم و به فناوری‌های نوین مانند وب سری هم توجه شده، اگر سال‌های قبل نگران عدم تولید یا تولید سفارشی بودیم امسال با رشد آثار تولیدی مواجه هستیم که بیشتر آن ها تولیدات بخش خصوصی هستند.

 

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با بیان علت بخشی از عدم تفاهم با آموزش و پرورش را ناشی از تغییر و عدم ثبات مدیران خوانده و عنوان کرد: این وزارتخانه طی چند سال گذشته چند وزیر داشته و مدیرانش تغییر کرده اند البته نامه نگاری بین ما صورت گرفته و ملاقات‌هایی هم داشته‌ایم، در جشنواره رشد و کودک به هم کمک می‌کنیم اما این مسأله‌ای است که باید در آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

 

وی با اشاره به این که جشنواره های سینمایی براساس مجوز سازمان سینمایی برگزار میشوند، تاکید کرد: تمام جشنواره‌های کشور، تابع مقررات نمایش بوده و سامانه‌ها هم در همین راستا عمل می‌کنند اما به هر حال در سال اول برگزاری هستیم و امیدوارم این شیوه برگزاری نمونه و الگو شود.

 

ایجاد فضای شاد برای کودکان در شرایط امروز یکی از دلایل برگزاری جشنواره است

 

تابش درخصوص اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره باتوجه به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: شیوع کرونا شرایط سخت و دردآوری را بر کشور ما تحمیل کرده و هر روزه با حجم زیادی از خبر های ناخوشایند روبرو هستیم به طوری که مرگ یک نفر از اعضای خانواده میتواند ۴ کودک و یا نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد که در این صورت از نظر روحی نیازمند توجه است و همگی در این خصوص وظیفه داریم، اساساً یکی از اهداف برگزاری جشنواره، تقدیر از صاحبان آثار که این آثار باید در جشنواره داوری شود و انتظار ما این است که خانواده‌ها کمک کنند کودکان و نوجوانان با مراجعه به پلتفرم‌ها در این ۶ روز، ضمن مشاهده فیلم ها و داوری آثار، فضای شادتری را تجربه کنند.

 

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ابراز کرد: در عرصه فرهنگ و هنر ما با زنجیره‌ای از فعالیت‌های رو به رو هستیم و تمامی بخش‌های به هم پیوسته هستند که باید به منظور پیشرفت آثار هنری و سینمایی تلاش کنند و برهمین اساس تولیدات سینمایی نخست در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و سکوی مهمی برای دستاوردهای هنری به شمار می‌روند از این رو نمی‌توان گفت که تولید بر جشنواره برتری دارد یا بالعکس.

 

تابش در ادامه صحبت های خود اضافه کرد: بخش مهمی از فیلم‌های جذاب و جدی متعلق به سینمای اقتباسی هستند از همین رو امسال فارابی در قالب طرحی در این باره فراخوانی را داد که پنج رمان برگزیده شدند از میان آن‌ها ۲ اثر متعلق به حوزه سینمای کودک و نوجوان است که به نظرم برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان باید به آثار اقتباسی توجه کرد.

 

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان استقبال تماشا خانه سیار کانون برای پوشش بخشی از مناطق محروم اصفهان و همچنین حضور فیلم‌های مختص به نوجوانان در جشنواره امسال گفت:

 

دید شدن آثار هنرمندان یکی از دلایل برگزاری فیزیکی جشنواره در شرایط کرونا است

 

وی با بیان دلیل برگزاری فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی اذعان داشت: تعداد آثار قابل توجهی از اهالی سینما در ژانر کودک و نوجوان به این جشنواره رسیده است که منتظر دیده سدن آثارشان توسط مخاطبان خود هستند از سوی دیگر جشنواره در شرایط کرونایی باید برگزار شود چرا نمی‌شود وضعیت کرونا چه در کشور و چه خارج از کشور قابل پیش بینی نیست، کرونا زیست مردم را در همه شئون دچار تغییر کرده و ما باید این تغییر را درک کنیم من به‌عنوان اولین دبیری که این جشنواره را به صورت متفاوتی برگزار می‌کنم ضعف‌ها را می‌پذیریم و باید قبول کرد شرایط متفاوتی در پیش خواهیم داشت.

 

تابش ادامه داد: تصور و تحلیل ما این است که کودکان و نوجوانان ۶ روز این فرصت را دارند که در فضای شاد و رنگین بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و با والدین و هم سن و سالان خود فضای جدیدی را تجربه کنند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

 

 

ارسال دیدگاه
توسط
تومان